Monday, October 22, 2012

Amalan Sayur Pahit



Sayur pahit bukanlah pilihan utama untuk dimakan, sebaliknya ramai yang lupa tentang khasiat yang tersembunyi yang ada di dalamnya

PERIA
Meskipun rupanya menggerutu, ia mengandungi khasiat antaranya rendah kalori, fiber tinggi, vitamin B1,B2, B3, C magnesium, asid folik, zat besi,fosforus & manganese.Sesuai untuk pesakit diabetes sebagai pengganti insulin.Juga baik untuk mata, membersihkan hati, membina sistem imun  & mengatasi bawasir.

BUAH MENGKUDU
Digelar buah ajaib kerana dikatakan dapat merencatkan pertumbuhan sel-sel barah, mempunyai kesan analgesik iaitu penahan sakit, antiseptik & menghalang pertumbuhan parasit serta kulat.Juga membantu meredakan tekanan darah tinggi, senggugut, artritis, ulser, kencing manis, buah pinggang, pundi hempedu & urat saraf.

DAUN PECAH BELING
Daunnya telah digunakan secara tradisional untuk merawat kanser, kencing manis, batu karang serta dan egen diuretik.Sayur ini mempunyai kandunagn mineral yang tinggi seperti kalium(51%), kalsium(24%), natrium(24%), ferum(1%) & fosforus(1%). Juga terkandung vitamin C, B1, B2, ketekin & tannin.

PETAI
Dapat merawat hati, bengkak buah pinggang, kencing manis & membunuh cacing dalam perut serta usus.Daunnya pula boleh merawat demam kuning.Menariknya ramai yang mengamalkan memakan petai untuk membersihkan toksin dalam badan. Jangan makan selalu, makruh pasal berbau.

OLEH ITU, AMALKANLAH DENGAN MEMAKAN MAKANAN SEPERTI ULAM-ULAMAN................
(n.n)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...