Friday, February 17, 2012

Bendi dan Doraemon

Sebenarnya ES malu mahu bercerita pada hari ini. Semuanya gara-gara ES tiba-tiba berasa malu. Namun ES tekad bercerita kerana mahu kita tergolong dalam manusia yang sukakan tumbuhan dan alam sekitar.


Tujuan ES mahukan ibu bapa menggalakkan anak mereka memakan sayuran. Bukan aiskrim sahaja.


ES sedih apabila berkunjung sahaja di kedai makan, terdapat ibu bapa yang tidak menggalakkan anak mereka menikmati sayur-sayuran. Sebenarnya mahu sahaja ES menjadi seperti Doraemon.
Kepada ibu bapa, jangan lupa beri anak anda makan sayur! stress! stress!


ES berangan jika menjadi Doraemon.


MESIN SAYUR AJAIB....kata Doraemon (ES sedang berangan)


Lalu Doraemon pun menunjukkan sayur ajaib, sesiapa sahaja yang makan sayur akan sihat, cantik, segar bugar, hilang penyakit, gembira. Uihhh..berangan! berangan!


Hari ini hari jumaat, penghulu segala hari. Jadi mari kita berdoa supaya kesihatan kita sentiasa berkeadaan baik. Terima kasih Tuhan.


Hari ini ES bercerita KISAH BENDI.
Bendi sangat baik untuk kesihatan. 


Mencantikkan kulit- Bendi bukan sahaja mencegah jerawat dan mengekalkan kecantikan malah melicinkan
kulit. Tahukah anda sejarah membuktikan bahawa ratu Mesir yang cantik, iaitu CLEOPATRA suka memakan sayuran bendi. Tujuannya hanya satu, mahu cantik. Tidakkah anda juga mahu cantik.


Sihatkan mata dan kapilari - Sesiapa yang berkira-kira bahawa dirinya mudah dihinggapi penyakit seperti katarak atau masalah berkaitan mata sila ambil sayuran bendi. Hmm..ES selalu lihat ramai rakyat Malaysia memakai kacamata. Apa kata sambil berkacamata, beli sayuran bendi dan simpan di dalam peti ais. Hmmm...


Meredakan asma- Kepada anda semua yang mempunyai asma (lelah pada bahagian dada) sayuran bendi mempunyai antioksidan dan anti inflamasi yang tinggi. Justeru ia dapat mengurangkan pembentukan asma dalam badan kita. Uhuk...uhuk...eh, ini asma atau batuk!


Mengurangkan berat badan- Susahnya seperti orang di atas ini yang mahu berat badannya turun. Apa kata makan sahaja sayur bendi. Bukan sahaja berat badan berkurang malah jimat masa dan tenaga.




Oh, jangan lupa makan saya!
Menyembuhkan ulser- Sayuran bendi tentu sahaja dapat merawat sembelit. Oh, deritanya apabila menyebut sembelit. Terasa sakit perut dan tidak selesa. Jadi bendi adalah perawatnya. Ya, dengan izin dan kelulusan daripada Allah sahaja maka sembelit dan masalah usus besar seperti ulser dan gastrousus dapat dicegah. Ayuh! rupanya fiber larut dan tidak larut begitu baik untuk usus. Ia ada dalam bendi. Oh bendi!


Mari belajar memasak bendi


Sedapnya!!


Kepada ibu bapa yang mahu mengekalkan khasiat sayuran bendi jangan memasak bendi di dapur terlalu lama. Tentu sahaja nanti bendi akan marah! Caranya iakah dengan menggunakan api perlahan. Lebih sesuai dikukus atau dicelur sebentar. Nyum! yummy! Semua ini dilakukan kerana mahu enzim dan nutriennya kekal dalam bendi. Oh bendi!


Sebenarnya lagi bagus jika makan mentah begitu sahaja.


Baiklah, nanti kita sambung lagi kisah bendi.


ES akan bongkar lebih banyak khasiat bendi kepada semua. Ya! ya! nanti dulu, jangan la berhenti membaca lagi. ES akan memberitahu cara-cara merawat kencing manis menggunakan sayuran bendi. Tahu kencing manis?


Nantikan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...