Monday, February 20, 2012

Rawat kencing manis dengan bendi

ES mendapat info baru pada hari ini. Jeng-jeng...

Pada minggu yang lalu ES bercerita berkenaan dengan khasiat sayuran bendi. Namun jauh sekali ES bercerita tentang Doraemon walaupun pada masa kecil dahulu ES adalah peminat siri Doraemon yang tegar.

ES ingat lagi, semasa kecil dahulu ES berangan bahawa apabila besar sahaja ES dapat menjadi seperti Doraemon. Doraemon boleh mengeluarkan pelbagai peralatan daripada perutnya. Paling ES suka adalah perutnya. Setiap kali ES melihat perut Doraemon ES melihat perut sendiri. ES sentiasa memegang perut dan berharap suatu masa nanti perut ES menjadi seperti perut Doraemon yang ES sukai.

Tiba-tiba semasa ES menonton rancangan Dokumentari ES melihat perut yang seakan-akan perut Doraemon. Apalagi, ES betul-betul terkejut.

Sama seperti Doraemon!


Pada masa itu barulah ES tahu rupanya binatang itu adalah Kanggaru. Binatang ini banyak terdapat di Australia. Barulah ES tahu bahawa perutnya digunakan sebagai tempat mengendong anak kanggaru yang baru lahir sehinggalah anaknya mampu berdikari sendiri. Hebat betul!

Semasa ES melihat Kanggaru ES melihat pula alat mengendong bayi yang digunakan oleh orang Melayu semasa zaman dahulu. ES sekali lagi terkagum!

Hebat kan ibu bapa kita yang menjaga kita seperti ini. Tiba-tiba rindu mak pula.

Panjang betul ceramah ES berkenaan topik Kanggaru, cara menjaga anak dan Doraemon. Jom kita meneroka bagaimana merawat kencing manis dengan sayuran bendi. Baca dan amalkan ya!

Jangan banyak. Dua sahaja pun cukup.

Inilah kaedah dan tekniknya. Semakin kita dekat untuk sihat, semakin banyak teknik dan amalan kita gunakan. Selamat mencuba..


  1. Ambil dua biji bendi. Buang hujung atas dan bawahnya.
  2. Potong dua. Potong di bahagian tengahnya. Rendam kedua-duanya di dalam segelas air. Tutup gelas dan biarkan pada suhu bilik pada sebelah malam.
  3. Pada awal pagi, buangkan potongan bendi itu. Minum air rendaman itu sebelum bersarapan.
  4. Lakukan kaedah ini selama dua minggu. Kebanyakan mereka yang menghidap diabetes kronik, anda perlu melakukannya beberapa bulan sebelum mendapat kesannya.
Siapa sudah lakukan kaedah ini. Sila ucap tahniah kepada diri anda. Jangan lupa menanam bendi di rumah dan dapatkan novel Eee..sayur!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...