Tuesday, January 10, 2012

Bagaimana menggalakkan kanak-kanak makan sayur dan buah? (3)


1. Memperkenalkan kepelbagaian pada peringkat awal:
Hal ini dapat membantu untuk memulakan dari awal, menawarkan anak anda banyak buah-buahan dan sayur-sayuran serta melihat pilihan mana yang anak anda makan dan nikmati. Ingat bahawa hanya kerana anak anda menolak untuk makan sayur dan buah sekarang, itu tidak bermakna anak anda akan menolak minggu depan. Sentiasa perkenalkan kembali sayur dan buah, walaupun anak anda tetap menolaknya.

2. Rempah-rempah:
Sayuran kosong (Bland) boleh membosankan dan dengan demikian anak anda akan menolaknya. Jika anak anda tidak menyukai sayur-sayuran atau buah-buahan polos, tambah rempah dan rasa yang berbeza, cuba hidang buah mentah atau sayuran dengan sos pedas atau sebagainya. Ada banyak buku memasak yang akan membantu anda.

3. Libatkan mereka:
Sertakan anak anda dalam berbelanja makanan dan persiapan makanan. Biarkan anak-anak anda memilih sayur-sayuran dan buah-buahan yang mereka sukai, juga benarkan mereka untuk membantu anda dalam menyediakan makanan. Dengan cara ini mereka akan rasa puas dengan hasilnya.

4. Jadi teladan:
Jadi model peranan yang baik dan tunjukkan anak anda bahawa anda juga lebih suka makan buah-buahan dan sayur-sayuran segar berbanding makanan segera/ringan. Anda sendiri yang makan sayur dan buah serta mengetahui manfaat daripada buah-buahan dan sayur-sayuran adalah penting jika anda mengharapkan anak anda makan sayur dan buah.

5. Simpan sejuk:
Menyimpan buah dan sayuran sejuk di rumah. Selalu simpan epal, pir, pisang, jeruk dan biarkan anda tahu tentang itu. Buatlah snek dengan mengambil sepotong buah berbanding sekantung kerepek.
6. Ajarkan anak anda:
Duduklah bersama anak anda dan bersama-sama senaraikan beberapa menu makanan sihat dan manfaatnya. Pastikan anak anda bersetuju untuk makan makanan sihat sehingga anak anda makan makanan sihat, bukan makanan yang tidak sihat. Pendidikan adalah cara terbaik untuk ketidaktahuan jelas.

7. Berkebun:
Anak-anak anda tidak henti-henti terpesona dengan membuat sesuatu. Membantu anak-anak menanam buah-buahan dan sayur-sayuran mereka sendiri akan mendorong mereka untuk memakan hasil yang mereka tanam.

8. Campur dalam makanan:
Campur buah-buahan dan sayuran dalam makanan kegemaran anak anda dalam bentuk jus dan purees. Jika anak anda suka mie, campuran dihaluskan tomato, cendawan, atau kacang polong dan wortel ke dalam sos. Kadang-kadang pencampuran terus ke dalam makanan kegemaran mereka membuat mereka makan tanpa melihat.

9. Kisar:
Anda sentiasa boleh cuba pelbagai kombinasi pencampuran buah-buahan di dalam pengisar untuk membuat smoothie. Anda boleh menambah beberapa susu rendah lemak bersama-sama dengan satu sudu ais krim untuk mencipta big shake yang disukai anak-anak.

10. Bersabarlah:
Mendapatkan anak-anak anda untuk mencuba dan menerima pelbagai macam makanan tidak terjadi dalam satu hari tetapi adalah sebuah proses berperingkat. Beberapa kajian telah menunjukkan bahawa untuk anak-anak menyamai selera makan orang dewasa, anda mungkin perlu memperkenalkan makanan baharu tersebut sebanyak 5, 10 atau 15 kali sebelum mereka menyukainya. Akhirnya anak anda akan terdorong untuk mencubanya dan mungkin mendapati bahawa mereka benar-benar menyukainya!

RA: FARAH FAUZI

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...