Wednesday, June 20, 2012

Jenama dorong anak makan sayur


Guna cara kreatif pikat hati anak anda makan sayuran


Selalunya ibu bapa mendorong anak mereka makan sayur-sayuran menggunakan cara konvensional. Dengan cara itu mereka berharap anak mereka mula makan sayur. Tetapi sebenarnya tidak, malah anak mereka semakin menjauhi makanan tersebut.

Kebanyakan ibu bapa mengunakan teknik ancaman seperti, “ Amir, kamu perlu makan sayur dengan banyak, jika tidak susah mahu buang air besar nanti”. Tanpa disedari si Amir mula beranggapan bahawa ayahnya memberi kenyataan palsu.


Pada masa sekarang si anak lebih gemarkan makanan segera. Pada mereka makanan segera memenuhi keperluan, selera dan falsafah mereka yang berada dalam dunia dan media baru.

Di bandar-bandar besar seperti Kuala Lumpur, terdapat banyak jenama makanan yang mahal-mahal harganya. Anak-anak orang berada suka kepada makanan segera.

Salah satu makanan yang dikenali jenamanya adalah KFC. Terdapat banyak iklan makanan segera tersebut yang menghiasi selera makan kanak-kanak sehingga mereka terpengaruh untuk mencubanya.

Salah satu akibat daripada pengaruh ini, kanak-kanak mula tidak menyukai sayur. Mereka sudah diasuh untuk menikmati makanan segera yakni lebih memikat hati mereka. Apa yang terlintas pada pemikiran mereka ialah ayam yang gemuk dan kentang yang sedap.

Sebaliknya iklan untuk memikat hati kanak-kanak terhadap amat sedikit. Kadang kala objektifnya tidak sampai dan tersasar daripada matlamat.
Makanan segera juga mengalami 'mutasi' perubahan

Di sebalik setiap satu makanan segera itu, ada teori, falsafah dan teknik untuk kegunaan ibu bapa. Banyak jenama makanan dalam bandar-bandar besar yang boleh kita pinjam dan gunakan, dengan kata lain kita gunakan teknik mempengaruhi anak-anak untuk makan sayur dengan jenama tersebut.

“Amir, di KFC, MCDONALD, BURGER KING dan sebagainya semuanya sedap-sedap, di dalam makanan tersebut ada pelbagai jenis sayur-sayuran yang menyegarkan. Ayah rasa ayah perlu beli lebih banyak sayur-sayuran untuk keluarga kita”.

Teknik mempengaruhi kanak-kanak untuk menyukai sayur-sayuran perlu diubah. Ibu bapa perlu lebih kreatif dan mempelajari ciri-ciri psikologi apakah yang sesuai dan tidak sesuai untuk digunakan ke atas mereka.

Zaman berubah, iklan berubah tetapi sayur-sayuran dan buah-buahan tidak pernah berubah.


Pemikiran ibu bapa juga perlu berubah!



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...