Wednesday, June 27, 2012

Super cerewet vs super kreatif


Adakah anak anda super cerewet? Kadang-kadang sukar untuk mengetahui sama ada anak anda suka makanan itu dan tidak suka makanan ini. Oleh itu amat penting supaya anda mengetahui apa yang mereka suka. Berikut adalah beberapa strategi yang amat berkesan supaya anak anda menyukai sayur-sayuran dan buah-buahan:

Saya amat cerewet!
1. Bakar buah-buahan atau sayur-sayuran ke dalam roti atau muffin dengan cepat. Kegemaran anak perempuan anda mungkin mufin epal-pisang. Manakala kegemaran anak lelaki anda mungkin muffin strawberi.

2. Membuat roti bersalut salad dan mayonis. Mungkin anak anda tidak menyukai salad. Apa kata anda dapatkan roti kemudian salutkan roti bersama mayonis dan salad tersebut. Jika anak anda suka roti bermakna mereka juga ‘suka’ salad.

3. Kacau beberapa lobak puri atau keledek ke dalam makaroni dan keju. Silap mata ini adalah untuk mengaburi anak anda supaya terpikat dengan warnanya. Katakan kepada mereka warna lobak puri ini begitu hebat! Warnanya seakan seperti jersi Negara Belanda!

4. Menawarkan buah-buahan kering. Sebagai contoh, sesetengah kanak-kanak tidak akan makan anggur, tetapi mereka makan kismis. Kaedah ini dinamakan sebagai kaedah mudah alih. Sambil itu beritahu mereka supaya jangan terus telan kismis.

5. Bunyinya mungkin pelik, tetapi cuba menawarkan satu gigitan-bersaiz sedikit buah-buahan di atas piring dengan sendirinya. Anak saudara saya seolah-olah suka untuk makanan dipisahkan dan kelihatan kemas. Apabila anak anda makan sekeping pertama mangga yang didadu, letakkan lagi makanan itu. Pastinya anak anda tidak sedar bahawa sebiji buah sudah berjaya dihabiskan.

Beri pilihan kepada anak anda supaya mereka tidak cerewet

 Anda juga boleh menawarkan buah-buahan atau sayur-sayuran pada awal makan apabila anak anda lapar. Sebagai contoh iaitu pada awal pagi bangkitkan selera mereka sebelum ke sekolah atau bangun daripada tidur.

Ingat! Suatu hari nanti apabila anak anda sudah besar dan bekerja pasti mereka akan menghargai buah fikiran anda yang begitu kreatif dan baik sekali.

Selamat mencuba!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...