Apa yang ada pada pemikiran kanak-kanak dan hati
mereka itu besar pengaruhnya ke atas kemampuan diri mereka yang sebenar. Salah
satu daripada perkara-perkara itu adalah kepercayaan. Di sini kepercayaan bukan
terbatas kepada hal-hal yang agama sahaja.
Apabila kanak-kanak percaya pada suatu perkara,
perkara tersebut adalah kepercayaannya. Sebagai contoh, kanak-kanak itu mungkin
percaya dirinya tidak hebat berpidato seperti rakan sekelasnya, maka itu adalah
apa yang dipercayainya. Contoh lainnya, dia percaya bahawa makanan yang
berjenis sayur-sayuran tidak sedap dan menggelikan, maka itu juga menjadi asas
kuat tentang apa yang dia percaya.
Setiap kanak-kanak mempunyai beratus-ratus, malah
sejuta kepercayaan. Katakan, kanak-kanak itu percaya dia tidak dapat memiliki
ramai kawan kerana prestasinya yang lemah dalam pelajaran. Maksudnya,
kanak-kanak ini mempunyai kepercayaan, hanya dengan prestasi yang cemerlang
sahaja boleh menyebabkannya mempunyai ramai rakan.
Sebahagian daripada perkara-perkara yang menjadi
kepercayaan adalah tepat dan membawa banyak kebaikan kepada diri kanak-kanak.
Tetapi, tanpa disedari sebahagian daripada apa dipercayainya itu tidak tepat
dan salah lalu membahayakan dirinya.
Banyak antara kepercayaan kanak-kanak itu merosakkan
sumber semangat dan spiritualnya. Sebahagian daripada kepercayaan yang
berbahaya itu adalah berkenaan diri kanak-kanak tersebut, seperti:
“Saya
tidak pandai bercakap dengan teratur”
“Saya tidak cantik"
" "Saya lemah matapelajaran Bahasa Inggeris"
“Saya
tidak boleh makan sayur”
“Saya
tidak layak menjadi ketua dalam kumpulan”
Sebahagian daripada kepercayaan berbahaya itu adalah
berkenaan kanak-kanak lain, contohnya:
“Cikgu
suka semua pelajar kecuali saya”
“Kawan-kawan
tidak mahu membantu saya dalam pelajaran”
“Kawan-kawan
saya semua jahat-jahat belaka”
“Cikgu
hanya suka pada pelajar yang pandai sahaja”
"Semua
cikgu yang mengajar di sekolah membosankan”
Sebahagian daripada kepercayaan itu adalah berkenaan
perhubungan dengan rakan-rakan atau kanak-kanak yang lain, umpamanya:
“Mereka
mahu berkawan dengan saya kerana saya pelajar pandai”
“Mereka
semua mementingkan diri sendiri sahaja”
“Mereka
tidak suka saya walaupun saya sudah menunjukkan sikap yang baik”
“Saya
sahaja yang pandai, mereka semua itu bodoh”
“Mereka
tidak mahu berkawan dengan saya kerana saya suka makan sayur”
Kepercayaan seperti di atas adalah tidak logik dan
apabila kanak-kanak itu terus percaya kepadanya, kesan ke atas masa hadapannya
amat serius.
Sebagai pendorong, ibu bapa, guru-guru mahupun orang
awam perlu membantu kanak-kanak membuang kepercayaan-kepercayaan mereka yang
salah dan negatif serta menggantikan dengan kepercayaan-kepercayaan yang betul
dan amat positif.
Ibu bapa perlu memberitahu anak mereka supaya jangan
berkata, “Ibu, saya tidak suka makan sayur-sayuran kerana rasanya tidak sedap.”
Nyatakan kata-katanya itu tidak benar. Katakan kepada anak-anak itu memang ada
kanak-kanak yang tidak suka makan sayur, tetapi semua kanak-kanak di dunia ini
perlu makan sayur. Semua orang boleh untuk tidak suka sayur, tetapi mereka
perlu makan sayur.
Ibu bapa, guru-guru dan orang awam perlu menanamkan
kepercayaan-kepercayaan yang betul dan realistik ke dalam sanubari anak-anak
bagi menggantikan kepercayaan-kepercayaan mereka yang salah dan tidak
realistik.
Selalu ulangkan kepada anak-anak setiap
sayur-sayuran ada keistimewaan. Tidak ada sayuran yang dijadikan Tuhan tidak
bagus dan tidak sedap dimakan. Tidak ada orang yang lahirnya adalah untuk
menjadi bodoh kecuali mereka dilahirkan dengan kecacatan anggota. Yang ramai di
dunia ini adalah mereka yang tidak mahu makan sayur dan mereka yang tidak mahu
berusaha bersungguh-sungguh.
Perkara itu menjadi kepercayaan apabila ia selalu
diulang-ulangkan. Strategi ini disebut kesan mantera kerana salah satu ciri
mantera adalah pengulangan. Sebagai contoh, kerana kaum Quraisy selalu
mendengar perkataan-perkataan bahawa Khalid Bin Walid adalah panglima perang
yang tidak mampu ditewaskan dalam peperangan, mereka percaya bahawa beliau dan
tentera Islam yang lain tidak dapat ditewaskan.
Dengan mengulang ayat-ayat yang
sama anak-anak akan menjadikan perkara itu asas kuat kepada diri mereka untuk
mendorong diri sendiri makan sayur-sayuran.
No comments:
Post a Comment