Sunday, June 17, 2012

Teknik masak ayam panggang pada hujung minggu


Aktiviti memanggang ayam atau daging boleh menjadi keseronokan, aktiviti keluarga pada hujung minggu. Menghabiskan petang anda di belakang rumah dan mengambil beberapa ketul ayam untuk ‘digrill’pada waktu petang atau malam semestinya suatu aktiviti yang menyenangkan.

Belajar bagaimana untuk ‘grill’ tidak sukar seperti anda lihat di kaca televisyen. Apa yang anda perlukan adalah suhu yang sesuai untuk ‘grill’ anda terutamanya jika anda menggunakan grill elektrik. Namun begitu, jika anda mempunyai alat memasak grill konvensional, cubalah mencari kayu kering atau arang.

Menyalakan arang atau kayu dengan meletakkan kertas renyuk di bawah setiap arang batu dan kemudian meletakkan kertas terbakar. Jangan tuang petrol pada kayu arang atau kering. Asap yang datang dari arang akan memberi aroma seperti petrol daging panggang anda. Ini adalah senjata terbaik anda dalam memanggang.

Ayam panggang sesuai dimasak pada hujung minggu bersama keluarga
Pilih bahagian terbaik ayam. Saya biasanya menggunakan paha dan kaki ayam kerana ianya adalah bahagian lemak ayam. Bahagian ini akan menghasilkan banyak airnya, ayam barbeku. Walaupun mungkin ini kedengaran tidak sihat, rasanya sangat lazat. Ada yang lebih suka memanggang dada ayam dengan kulit pada. Bahagian yang banyak airnya.

Sebelum anda mula memanggang ayam , jangan lupa untuk perap mereka sekurang-kurangnya semalaman. Ya, dalam sekelip mata. Ini adalah kerana, dengan memerap daging anda, penyerapan yang lebih baik berlaku. Saya lebih suka untuk menggunakan marinades yakni perasa yang disimpan di dalam peti sejuk kerana ia menjimatkan masa persediaan yang banyak di dapur.

Kelemahan kebanyakan marinades/ perasa kandungan natriumnya tinggi. Tetapi jika anda mempunyai masa, anda boleh membuat perapan anda sendiri dari awal. Dalam resipi di bawah, perapan dan ayam simmered bersama-sama untuk mempercepatkan proses memanggang dan juga untuk membiarkan perisa bersatu bersama-sama. Saya suka marinades Asia gaya seperti ini:

Bagi setiap kilo ayam:

  1. ½ cawan sos soya cair (boleh didapati di kedai runcit)
  2. 2-3 sudu besar lemon diperah segar atau jus limau
  3. 4 sudu besar gula perang
  4. 1 sederhana tangkai serai (ditumbuk)
  5. 3 ulas dihancurkan bawang putih
  6. 1 sudu teh minyak bijan (pilihan)



Campurkan kesemua bahan di atas dalam kuali berat dan biarkan ia mendidih selama dua minit. Masukkan ayam dan renehkan selama lima minit. Toskan ayam di dalam penapis dan rizabkan perapan untuk renjisan semasa memanggang. Renjisan adalah perlu supaya ayam tidak akan kering.

Perapan juga boleh dibuat sebagai sos dengan membuat kuah asas. Ini hanya dilakukan dengan meletakkan satu sudu mentega di atas kuali non-stick dan biarkan ia masak selama beberapa minit. Curahkanlah di atas perapan dan pukul sehingga sebati. Rasai sos dengan lidah dan sesuaikan perasa sewajarnya.

Anda juga boleh memilih untuk membuat yang kering, gosokkan perapan. Sapu kering ini terdiri daripada herba dan rempah dan minyak sedikit. Untuk ayam, tarragon dan rosemary kering atau segar digabungkan dengan baik. Jika anda ingin pedaskan ayam panggang, tambah secubit serbuk cili dan lada cayenne . Terdapat marinades tiada had bagi ayam panggang. Sedikit imaginasi dan kreativiti adalah tekniknya.

Pastikan bahawa apabila memanggang ayam, tidak pernah biarkan api membara. Ini akan menyebabkan ayam terbakar dan hangit. Akibatnya mata akan pedih berair. Jika ini berlaku, taburkan sedikit air perapan di atas api. Ini kaedah jika anda menggunakan cara konvensioanal.

Secara peribadi, saya suka ayam panggang cara konvensioanal. Terasa asap dan aroma lebih harum dan mempesokan. Jika memanggangnya di tepi air terjun atau tempat perkelahan alangkah syoknya. Makanan panggang terbaik dihidangkan panas. Lebih baik lagi jika anda makan bersama sayur-sayuran kegemaran anda. Cubalah makan ayam panggang dengan ulam-ulaman seperti kacang botol, bayam, timun dan sebagainya.

Hidangkannya bersama sayur-sayuran segar. Selamat mencuba!

1 comment:

  1. Saya suka panggang dalam periuk ajaib je, haha. Tapi tak meriah banding dengan buat bbq lah :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...